Bron: Jeen Landman
Achter het stuur Jeen Landman, locatie WEB terrein aan de Struisvogelstraat in Groningen in 1963. Onder nummer 59 had wagen 58 nog een
gelijkwaardig broertje. Beiden werden gebruikt in combinatie met
aanhangers 1 en 2 op de diensten naar Rotterdam v.v. De wagens werden bereden door drie
chauffeurs; Eén reed de dagdienst in Groningen
e/o Eén reed de nachtdienst Groningen -
Amersfoort v.v. waar de daar woonachtige derde chauffeur
de dagdienst richting Rotterdam v.v. verzorgde. De wagen werd aan het eind van de dag in
Amersfoort weer gereed maakte voor de nachtelijke wisseling van combinaties. De
chauffeurs hadden tijdens die wisseling geen onderling
contact. Wegens een ingrijpende reparatie van een
der wagens was de aanhanger tijdelijk gekoppeld aan DAF tandemasser nummer 84
(zie foto op WEB album). Bij nauwkeurige bestudering van die foto
is te zien dat de (smallere) aanhangwagen daar niet achter hoort. Bij zware
belading liet de kracht van die DAF 120 pk ook te wensen over. Bovendien had
deze wagen, anders dan de vijf-baks 58 en 59, géén two-speed achteras maar
daarentegen een bijzonder soepele zes-bak. Overigens reden deze tandemassers in alle
opzichten als losse wagen formidabel. Vele malen beter dan de wagens 58 en 59
(en soortgenoten) die stuurbekrachting ontbeerden. In de latere twee aangeschafte
tandemas-combinaties werd de 120 pk motor ondersteund door een blower welke het
vermogen opvoerde tot 165 pk. Ook zwaar beladen reden die wagens
voortreffelijk. Deze beide wagens staan ook afgebeeld op
het WEB album maar dan al in de schaduw van Roeles. Zoals je weet heeft
dat samengaan helaas niet tot succes geleid.
|