Waar vandaan: Fotoalbums > Abuse > Spam

Abuse melding > Spam

SeniorenNet is slechts provider.  Wij leveren gratis diensten aan onze bezoekers. Wij zijn enkel maar doorgeefluik.  SeniorenNet verstrekt slechts de informatie die door een bezoeker werd toegevoegd.
SeniorenNet plaatst dus zelf geen informatie of foto's op een foto-album; dit wordt door de bezoeker gedaan.  SeniorenNet verschaft slechts technische faciliteiten om openbaarmaking van gegevens van anderen mogelijk te maken.  We zijn daarom niet in de positie om te oordelen over conflicten. 

Wat is spam?

Er bestaat eigenlijk geen wettelijke definitie van “spam”.

Volgens de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer is spam:

In het algemeen verwijst de term “spam” of “spamming” naar ongewenste commerciële e-mails. Deze e-mails worden meestal massaal en herhaaldelijk verstuurd. Wel is het belangrijk te weten dat niet elke ongewenste commerciële e-mail automatisch onwettig is.

Het versturen van een ongewenste commerciële e-mail is altijd verboden wanneer de maker van het bericht :

  • Zijn identiteit camoufleert of verbergt;
  • Zijn geldig adres niet vermeldt waarnaar de bestemmeling zijn verzoek kan sturen om geen verdere berichten meer te ontvangen;
  • Het e-mail adres van de bestemmeling op een onregelmatige wijze heeft bekomen (bijv. met zoekmachines op de publieke ruimtes van het Internet of indien het e-mailadres werd doorgegeven zonder dat de persoon in westie hierover werd ingelicht en zonder de mogelijkheid te krijgen zich hiertegen te verzetten of erin toe te stemmen).

Spamming wordt begrepen als het versturen van ongevraagde commerciële communciatie per e-mail.

Volgens de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie is spam:

De term “spam” wordt meer gebruikt dan hij gedefinieerd is. Er bestaat trouwens een grote variatie in “spam” die onder verschillende wetgevingen kan vallen (wet op de elektronische handel, wet betreffende de persoonlijke levenssfeer, wet betreffende computercriminaliteit, wetten betreffende de consumentenbescherming, wet betreffende reclame voor geneesmiddelen, enz.)

In de ruime zin, beduidt deze term het versturen van ongewenste elektronische berichten. Hoewel dit niet systematisch het geval is, zijn de kenmerken van spamming over het algemeen de volgende:

  • de ongewenste berichten worden in massa verstuurd en soms ook herhaald;
  • het bericht bevat vaak een commerciële boodschap (de promotie van een product of dienst); µ
  • de adressen worden vaak gekregen zonder het medeweten van de houder (inbreuk op de regels betreffende de persoonlijke levenssfeer);
  • niet zelden bevat het bericht enerzijds een illegale, bedrieglijke en/of schadelijke inhoud, en verbergt de afzender anderzijds zijn identiteit of gebruikt hij een valse identiteit.

In meer beperkte zin en in het licht van de wet van 11 maart 2003 betreffende bepaalde aspecten van de diensten van de informatiemaatschappij (wet “elektronische handel”) verwijst de term spam naar het versturen van ongewenste publicitaire boodschappen via elektronische post.

Het versturen van junkmail of spamming per e-mail is toegelaten op voorwaarde dat het duidelijk is dat het om reclame gaat volgens de wet Handelspraktijken.

Wie ongevraagd commerciële e-mails wenst te versturen, zal een aantal regels moeten naleven, die we vinden in de Wet Handelspraktijken, de E-commerce Richtlijn en de Privacy-wet.

SeniorenNet bevoegd?

Het verzenden van spam door bezoekers via de SeniorenNet servers is niet mogelijk. Mensen kunnen niet gebruik maken van onze mailservers. Wij hebben GEEN @seniorennet.be adres voor onze bezoekers; enkel voor medewerkers.
Onder zeldzame omstandigheden kan het gaan om een medewerker, een mailgroep of de webmail waarmee spam verstuurd wordt, enkel in deze zeldzame omstandigheden kan SeniorenNet optreden.

In praktijk zien we dat 99% van de meldingen NIET via SeniorenNet werden verstuurd. De e-mails werden dan via de provider van de spamverzender verstuurd (Hotmail, Gmail, Telenet, Skynet,...).
U dient dan bij deze e-mail provider klacht in te dienen, niet bij SeniorenNet. Enkel de provider waarmee de onwettige praktijk bij werd begaan kan eventueel optreden.

ENKEL INDIEN DE SPAM E-MAILS OOK DAADWERKELIJK VIA ONZE SERVERS WERDEN VERZONDEN KAN EEN KLACHT INGEDIEND WORDEN.
Zelfs indien een bezoeker spam verstuurd voor een foto-album bij ons, kan SeniorenNet NIET optreden tegen de spam, gezien deze niet verzonden wordt via onze servers en de overtreding dus niet via ons werd begaan.


De praktijk leert ons dat in bijna alle gevallen u onderling tot een oplossing kan komen. Vraag de bezoeker om u niet meer te e-mailen met commerciële spammails in de toekomst.

Let op dat spam niet precies gedefinieerd is in de wet. Hierdoor is het niet altijd gemakkelijk om vast te stellen of er daadwerkelijk een wettelijke overtreding heeft plaatsgevonden. Ga na of er daadwerkelijk een overtreding is volgens de Wet Handelspraktijken, de E-commerce Richtlijn en de Privacy-wet. Slechts dan heeft het zin verder te gaan voor een spammelding.

Indien het overduidelijk gaat om illegale spam die verzonden werd door de bezoeker via de SeniorenNet servers en zeer duidelijk ingaat tegen de Wet Handelspraktijken, de E-commerce Richtlijn en de Privacy-wet, dan kan u SeniorenNet officieel op de hoogte brengen van deze onwettige activiteiten. 
Zo kan SeniorenNet vervolgens op basis van de wet van 17-03-2003 het materiaal eventueel onbeschikbaar maken of verwijderen; of een bepaalde bezoeker proberen te blokkeren voor verdere e-mail verzending voor zover technisch mogelijk.  U dient onderstaande procedure wel volledig en nauwkeurig te volgen.

PROCEDURE “notice & takedown”

OPGELET !! In praktijk worden de spammails niet via de SeniorenNet servers verzonden door bezoekers (aangezien dit niet kan), maar door hun eigen provider (Gmail, Hotmail, Telenet, Skynet, Ziggo,...).
Een spamklacht kan daarom enkel naar de provider waarmee de e-mails werden verzonden.

SeniorenNet is in de meeste gevallen geen partij of bevoegd!

Meldingen in het kader van een opsporingsonderzoek betreffende een strafbaar feit moeten voor de tussenpersoon verifieerbaar afkomstig zijn van een controle- of opsporingsdienst, of – in geval van een wettelijk bevel – van de Procureur des Konings.
Een opsporingsinstantie of inspectiedienst kan ook een "gewone" melding doen zoals elke particulier dat kan doen. Het is van belang dat de opsporings- of inspectiedienst duidelijk maakt dat in deze situatie

  1. Een melding wordt bij voorkeur slechts gedaan nadat aannemelijk is dat de melder (u) en de inhoudsaanbieder (de persoon die de spam verstuurde) niet tot overeenstemming (kunnen) komen. De melder is verantwoordelijk voor het doen van juiste en volledige meldingen.
     
    Druk de e-mails af
    waarmee u contact had met de bezoeker en waarbij hij/zij weigert om spamverzending te stoppen.
    Indien u nooit reactie kreeg van de eigenaar, drukt u uw eigen e-mails af als bewijs van verzending.
    Indien er een grondige reden is om niet eerst contact op te nemen met bezoeker, kan u deze stap overslaan.
     
  2. Stel je eigen dossierreferentie op, dit wordt hieronder verder gebruikt.
    Deze bestaat uit "NAAM Voornaam datum" (dd-mm-jjjj).
    Voorbeeld: "JANSSENS Maria 22-12-2008"
    Voorbeeld: “PEETERS Filip 14-2-2009”

     
  3. Maak een lijst op van de spam e-mails die u ontving.
    Voeg van elke e-mail de volledige header EN broncode toe. Indien u niet weet hoe u dit moet doen, kan u op deze pagina de uitleg vinden.
    !!! Zonder de originele headers en broncode is het ONMOGELIJK om een klacht verder te behandelen, gezien het niet mogelijk is om zonder na te gaan hoe de spam werd verzonden.
    Vermeld bij elke e-mail waarom u ervan overtuigd bent dat deze ingaat tegen de Wet Handelspraktijken, de E-commerce Richtlijn en de Privacy-wet
    Zet als titel op het blad “Bijlage: gedetailleerd overzicht inbreuken”.
    1. Stuur deze lijst via e-mail naar abuse@foto.seniorennet.be , met in het onderwerp "Notice & takedown" gevolgd door uw dossierreferentie (zie puntje 2)
      Voorbeeld onderwerp: "Notice & takedown - JANSSENS Maria 22-12-2009".
      In het bericht staan dan alle url's van de foto(s) onder elkaar.
    2. Druk deze lijst ook af op papier.
       
  4. Druk een kopie af van een officieel identificatiebewijs (paspoort, eID...) van uzelf; waarop minstens uw naam en handtekening duidelijk leesbaar zijn.
     
  5. (Enkel voor bedrijven)
    Indien de rechten van een bedrijf/vereniging geschonden worden, dient u de statuten af te drukken en een bewijs dat u volmacht hebt om in naam van het bedrijf/vereniging te handelen.
    Dit is steeds nodig, ook indien de e-mail in punt 3 vanaf een officieel bedrijfsadres gestuurd werd. Afzenders van e-mails kunnen via internet namelijk eenvoudig worden vervalst.
     
  6. Maak een brief waarin u aangeeft dat u ernstig benadeeld wordt en dat u een "notice & takedown" vraagt aan SeniorenNet als provider. 
    Tevens vermeld u letterlijk
    " Ik zeg in eer en geweten dat ik hier het slachtoffer ben van spam en dat het hier gaat om een onwettige activiteit. De spam werd verzonden via de SeniorenNet servers. Ik gaf de bezoeker nooit toestemming om deze e-mails te versturen".
    En vermeld ook:
    "Ik zweer, op straffe van meineed, dat de informatie in deze 'notice & takedown' volledig correct is.  Ik ben de persoon die benadeeld wordt, of mag de rechten uitoefenen van deze persoon (of bedrijf).   Ik heb betrouwbare en duidelijke bewijzen geleverd.  Ik aanvaard dat ik kan vervolgd worden, inclusief eisen met schadevergoeding, indien ik bewust foutieve of misleidende informatie gaf bij deze ‘notice & takedown’.".
    1. Vermeld op de brief bovenaan uw dossierreferentie (zie puntje 2).
      Voorbeeld: "JANSSENS Maria 22-12-2008".
    2. Vermeld in de brief ook het algemene adres van het fotoalbum
      Voorbeeld: http://fotoalbum.seniorennet.be/GEBRUIKERSNAAM/FOTOALBUMNAAM
    3. Enkel voor bedrijven: maak voorgaande brief op het briefhoofd van het bedrijf/vereniging (brief met logo/adres en in huisstijl van het bedrijf/vereniging)
    4. Vermeld op de brief duidelijk uw contactgegevens: uw volledige naam, adres, e-mail adres en telefoonnummer.
       
  1. Handteken, schrijf "gelezen en goedgekeurd" en dateer het document.
    Parafeer alle andere papieren die u meestuurt (lijst van teksten, bewijzen,...).
     
  2. Stuur alles per post op naar:
    SeniorenNet
    t.a.v. Abuse foto-albums
    Assesteenweg 65
    1740 Ternat
    België
    Vergeet tevens de e-mail uit puntje 3 niet te verzenden.
    Op het aangegeven adres is enkel post mogelijk; geen ontvangst.
     
  3. Na ontvangst zal SeniorenNet oordelen of uw aanvraag gegrond lijkt.  Indien wij overtuigd zijn zal binnen een redelijke termijn actie worden ondernomen.

U erkend dat SeniorenNet haar bezoekers mag informeren.  SeniorenNet kan steeds op de plaats waar de informatie werd verwijderd een vermelding plaatsen van uw procedure, samen met de reden van verwijdering. SeniorenNet kan ook de brief uit puntje 7 publiceren, waarbij dan uw strikte persoonsgegevens (persoonlijke naam,...) in onleesbaar werden gemaakt.
Als u de procedure niet nauwkeurig volgt, niet de wettelijk verplichte informatie vermeld of onvoldoende correct de gegevens doorgeeft wat precies verkeerd is (puntje 3) kan uw klacht ernstige vertraging oplopen of zelfs niet worden behandeld.  We zijn dan niet in kennis en hebben dan geen correct besef dat er onwettige activiteit is waardoor we dan niets kunnen doen.

Er wordt slechts zeldzaam overgegaan tot verwijdering bij een spammelding. In praktijk zal getracht worden de bezoeker te blokkeren zodat spamverzending niet meer mogelijk is. Het foto-album op zich is namelijk niet illegaal, enkel de activiteit om via e-mail er door middel van spam reclame voor te maken kan illegaal zijn.

Overige vragen

Kan ik geen juridische procedure starten tegen SeniorenNet? 
Neen.  SeniorenNet is slechts een doorgeefluik en heeft verder totaal niets met de inhoud te maken.  De wet beschermd SeniorenNet voor elke vorm van aansprakelijkheid.  U dient een procedure te starten tegen de bezoeker; deze heeft de informatie erop gezet en is verantwoordelijk.  We raden echter aan om eerst onderling tot een overeenkomst te komen.  De ervaring leert ons dat in de meeste gevallen onderling een oplossing gevonden kan worden.  In het geval dat u gelijk zou krijgen bij de rechter, is de bezoeker per slot van rekening verantwoordelijk.

De bezoeker wil niet stoppen, kan ik aan zijn adresgegevens geraken?
SeniorenNet kan geen NAW-gegevens (Naam-Adres-Woonplaats) ter beschikking stellen.  De eenvoudige reden is dat SeniorenNet niet beschikt over deze gegevens.