Liburna Scheepswerf info | |||
Weergave: Miniatuur | Micro | Galerij | Galerij + tekst | Foto | Diashow | Fotograaf:
Spacerman
|
||
Gemaakt op: 10-02-2011 20:01:44
© Alle rechten voorbehouden Vertaald door Google uit Duitse tekst. Millingen aan de Rijn. Liburna is de bouw van de Romeinse Millingen is kort gestopt . Met de hand gesmeed metalen spijkers daarop moest maanden wachten. Maar architect Kees Sars geïmproviseerde! Het lichaam heeft de vorm van ribben, ruggengraat en de huid klaar er voor zijn, zegt architect Kees Saar is blij en lacht. De vraag is niet van een menselijke sculptuur waarin hij werkt, maar uit de Romeinse schip, dat hij en de heer Wout Rypma, replica's studenten, Duitse en Nederlandse studenten en werkzoekenden in een jaar in Millingen. De kiel is gelegd, het skelet van de Romeinse Liburnia en de buitenste planken zijn gemonteerd, kant en klaar zijn boeg en achtersteven. Het ziet er goed uit en we zijn van plan om het project in de zomer af te ronden. Maar bijna hadden de tussenliggende gevallen de laatste paar maanden bijna het 350 000 euro-project een halt toe toe geroepen. ACHTERGROND Informatie Centrum biedt rondleidingen
In diverse vitrines hier is een replica van het 20-meter lange schip gedocumenteerd en bevat interessante feiten over de Romeinse schepen. Toegang, met inbegrip van een drankje en een rondleiding bij het Romeinse schip in aanbouw, kosten 2,50 euro voor volwassenen en 1 Euro voor kinderen. De gedetailleerde informatie over grootte en conditie van de nagels kreeg Saar uit Mainz. Voor als een model voor de Liburna worden gebouwd in de hal van Millingen bij de Rijn dijk, er is een schip gevonden, die wordt aangedreven door 100 AD op de Rijn. In de Duits-Nederlandse Romeins schip project, gefinancierd door de gemeente Millingen, de Euregio, de provincie Gelderland en de Rabobank, de 48-jarige scheepsbouwer is dan ook in nauwe samenwerking met het Museum voor Oude Scheepsbouw in Mainz. Theorie niet dezelfde praktijk
Daar werd het oude originele schip exact nagemeten, zelfs de nagels. Wij dan zo snel mogelijk bij de informatie zal worden toegezonden aan ons uit Mainz. Echter, de theoretische gegevens en cijfers en de praktische uitvoering op Liburna replica gaan niet altijd soepel gaan in elkaar over. Totdat de smid uit de omgeving van Utrecht... had de juiste truc, zoals de Romeinse spijkers met grote hoofden moeten maken, zijn er wel maanden voorbij. Die tijd zou de Saar niet laten passeren zonder iets te doen. We hebben net gebouwd zonder spijkers op de frames en vervolgens vastgezet met schroeven en teer. Nu is de vertraging lang vergeten, want.... Het resultaat is gewoon geweldig. Builder Saar, die al werkzaam was bij de Bataviawerf in Lelystad en reproductie in Kampen, een Hanse Kogge wil dus werk aan de Liburna aan het origineel zo dicht mogelijk te maken. Het schip moet in het bezit zijn van ten minste 100 jaar. En als het slechts een keer gedaan, het maakt niet uit hoe lang het duurde en hoe duur het was, want uiteindelijk alleen het schip. 2000, een totaal van 4.000 nagels die werden gesmeed met de hand, die nu alles bij elkaar houden van de Romeinse schip. Sars hamer en op een dagelijkse basis en zijn assistenten en medewerkers. Nu binnenkort beginnen aan de opbouw van het dek, de zijgordel en de tuigage. Mast en het zeil-maker in een Nederlands al opdracht cross zeilen volgen. Hoe dan, na de zomer met de tien-ton Liburna gaan varen, kiest de stichting aldus Kees Sars. http://www.derwesten.de/nrz/niederrhein/holland/Naegel-mit-Koepfen-machen-id4255753.html
|
|
Gratis fotoalbums, beginpagina
|
Start uw eigen gratis fotoalbum, klik hier
|
SeniorenNet startpagina
|
Help Fotoalbum tegen de regels? Meld het ons! SeniorenNet heeft geen banden met de auteurs. |