Liburna Scheepswerf info
Voeg foto's toe aan dit album Voeg toe aan mijn selectie
Weergave: Miniatuur | Micro | Galerij | Galerij + tekst | Foto | Diashow
Fotograaf: Spacerman   

Bouw van de Liburna in Millingen aan de Rijn

Bouw van de Liburna in Millingen aan de Rijn
Gemaakt op: 10-02-2011 20:01:44
© Alle rechten voorbehouden

Vertaald door Google uit Duitse tekst.


In Millingen aan de Rijn, is een Romeins schip herbouwd. Bouwmeester Kees Sars, die woont naast de bouw werf in een Rijn schip, is tevreden met de voortgang van de werkzaamheden. Het project zal worden afgerond in de zomer. Foto Dirk Schuster WAZ foto zwembad

Millingen aan de Rijn.

Liburna is de bouw van de Romeinse Millingen is kort gestopt . Met de hand gesmeed metalen spijkers daarop moest  maanden wachten. Maar architect Kees Sars geïmproviseerde!

Het lichaam heeft de vorm van ribben, ruggengraat en de huid klaar er voor zijn, zegt architect Kees Saar is blij en lacht. De vraag is niet van een menselijke sculptuur waarin hij werkt, maar uit de Romeinse schip, dat hij en de heer Wout Rypma, replica's studenten, Duitse en Nederlandse studenten en werkzoekenden in een jaar in Millingen.

 De kiel is gelegd, het skelet van de Romeinse Liburnia en de buitenste planken zijn gemonteerd, kant en klaar zijn boeg en achtersteven. Het ziet er goed uit en we zijn van plan om het project in de zomer af te ronden.

Maar bijna hadden de tussenliggende gevallen de laatste paar maanden bijna het   350 000 euro-project een halt toe toe geroepen.


We moesten wachten op de smid, die de nagels moest maken. Ongeveer 4.000 hand gesmede, een goede 20 tot 30 centimeter lange ijzeren nagels waren vereist, van Utrecht bouwer voor de full-scale replica van het Romeinse patrouile vaartuig.. Het was de spijker op de kop…. Smith zorgde voor problemen, zegt Saar. Ze zijn erg groot, over de manier waarop een een-euromunt en deze op maat gemaakte producten zijn uiteindelijk niet tot de dagelijkse werkzaamheden van de smid.


ACHTERGROND

Informatie Centrum biedt rondleidingen



Over de voortgang van de werkzaamheden op de Liburnians kunnen bezoekers niet alleen over attributen te informeren zie de pagina  
maar ook op de site: http://www.liburna.nl/ 

Op de locatie van de Bodewes werf direct aan de Rijnoever in Millingen aan de Rijn, vlakbij de Duits-Nederlandse grens in de buurt van Kleef-Keeken, is vorig jaar ook een informatie  centrum ingericht aan de dijk.

In diverse vitrines hier is een replica van het 20-meter lange schip gedocumenteerd en bevat interessante feiten over de Romeinse schepen. Toegang, met inbegrip van een drankje en een rondleiding bij het Romeinse schip in aanbouw, kosten 2,50 euro voor volwassenen en 1 Euro  voor kinderen.


De gedetailleerde informatie over grootte en conditie van de nagels kreeg Saar uit Mainz. Voor als een model voor de Liburna worden gebouwd in de hal van Millingen bij de  Rijn dijk, er is een schip gevonden, die wordt aangedreven door 100 AD op de Rijn. In de Duits-Nederlandse Romeins schip project, gefinancierd door de gemeente Millingen, de Euregio, de provincie Gelderland en de Rabobank, de 48-jarige scheepsbouwer is dan ook in nauwe samenwerking met het Museum voor Oude Scheepsbouw in Mainz.

Theorie niet dezelfde praktijk

Daar werd het oude originele schip exact nagemeten, zelfs de nagels. Wij dan zo snel mogelijk bij de informatie zal worden toegezonden aan ons uit Mainz. Echter, de theoretische gegevens en cijfers en de praktische uitvoering op Liburna replica gaan niet altijd soepel gaan in elkaar over. Totdat de smid uit de omgeving van Utrecht... had de juiste truc, zoals de Romeinse spijkers met grote hoofden moeten maken, zijn er wel maanden voorbij. Die tijd zou de Saar niet laten passeren zonder iets te doen. We hebben net gebouwd zonder spijkers op de frames en vervolgens vastgezet met schroeven en teer.


Nu is de vertraging lang vergeten, want.... Het resultaat is gewoon geweldig. Builder Saar, die al werkzaam was bij de Bataviawerf in Lelystad en reproductie in Kampen, een Hanse Kogge wil dus werk aan de Liburna aan het origineel zo dicht mogelijk te maken. Het schip moet in het bezit zijn van ten minste 100 jaar. En als het slechts een keer gedaan, het maakt niet uit hoe lang het duurde en hoe duur het was, want uiteindelijk alleen het schip.

2000, een totaal van 4.000 nagels die werden gesmeed met de hand, die nu alles bij elkaar houden van de Romeinse schip. Sars hamer en op een dagelijkse basis en zijn assistenten en medewerkers. Nu binnenkort beginnen aan de opbouw van het dek, de zijgordel en de tuigage. Mast en het zeil-maker in een Nederlands al opdracht cross zeilen volgen. Hoe dan, na de zomer met de tien-ton Liburna gaan varen, kiest de stichting aldus Kees Sars.



Misschien zullen de Romeinen overal het schip in het water zien en vervolgenshet reist naar antieke festivals. De komende zes maanden blijft de Romeinse Liburna voorlopig in Millingen, daar hij kan bijna dagelijks bezocht worden.


Originele Info:

http://www.derwesten.de/nrz/niederrhein/holland/Naegel-mit-Koepfen-machen-id4255753.html


Voeg zelf reactie toe! Klik hier!

Beoordeel zelf de foto:
Bezoekers beoordeelden: (0)
Beoordeling foto: (0)
Uw eigen gratis fotoalbum? Klik hier!
Foto zoeken in album
Album

Statistieken
1731 keer gezien | 0 keer gedownload
Toegevoegd door: Spacerman
Toegevoegd op: 10-02-2011
Album: Liburna Scheepswerf info
Functies
Printversie van deze pagina
Foto details

URL:

Gemaakt op: 10-02-2011 20:01:44
[Meer foto details, klik hier]

Zichtbaar voor: iedereen


Gratis fotoalbums, beginpagina       |        Start uw eigen gratis fotoalbum, klik hier        |          SeniorenNet startpagina     |      Help
Fotoalbum tegen de regels? Meld het ons!    SeniorenNet heeft geen banden met de auteurs.