G als stouwer in Kigoma 1994 / 98 | |||
Weergave: Miniatuur | Micro | Galerij | Galerij + tekst | Foto | Diashow | Fotograaf:
Boduogunat
|
||
Gemaakt op: 24-12-2012 16:19:40
© Alle rechten voorbehouden Haven van Kigoma – Tanganyika lake – Tanzania – 1994 / 1998 Daniel Rom was haven Direkteur tijdens deze periode van de afgelegen overslag haven van Kigoma , enkel per spoorweg verbonden met de havenstad Dar es Salaam op ongeveer 1000 km spoorafstand . Kigoma is een doorvoer hub naar Burundi , RD Congo en Zambia. Het Tanganyika meer is 400 km lang en 40 km breed. De doorvoer haven van Kigoma is gebouwd met Belgisch privé kapitaal , destijds gefinancieerd door CMB ( Compagnie Maritime Belge ) en AMI ( Agence Maritime Internationale ) en voorheen verscheepten deze ook een gedeelte van het koper uit Katanga via de Congolese haven van Kalemie. Nu is het eigendom van het Tanzaniaanse spoorweg TRC – Tanzanian Railway Corporation. Het werd de laatste jaren aan een Burundese firma in concessie gegeven omdat de Franse groep (SDV-Bolloré ) die AMI had overgekocht zich van de goederen behandeling afkeerde.
De walkranen dateren nog van 1960 ( Boomse metaalwerken ) en alleen de gantry crane voor containers is van de jaren ’90 , gefinancieerd door de Belgische Coöperatie. Allen in goede werkcondities .Er is geen corosie door het zilte water van het meer. De haven was geprojecteerd voor 65.000 ton stukgoed per jaar. Tijdens het management van Daniel Rom steeg de overslagcapaciteit tot 350.000 ton/jaar. Zijn upgrade was nodig voor de aanvoer van hulpgoederen – voedsel hulp van WFP – World Food Program voor het enorm aantal vluchtelingen uit buurlanden in oorlog en opstand in die periode en de logistiek met distributie naar deze vluchtelingen kampen rond Kigoma. Het was moeilijk werken met verouderd materiaal. Als manager leerde ik hen met stouwersnetten en laadplatforms op schofthoogte werken. Er kwam veel creativiteit bij te pas voor de upgrade van de stevedore performances. Mijn ondervinding opgedaan in de haven van Antwerpen was hier doorslag gevend voor. Na 1995 verkreeg de haven van Kigoma steun van de Europese Gemeenschap met nieuwe heftrucks. Kigoma werd een van de snelste en efficientste haven van de lake. Daniel Rom vormde verscheidene Tanzaniaanse kaders tot deze hun management funkties konden uitvoeren. Hiervoor was Daniel Rom Project Manager in Dar es Salaam , daarna vertrok hij als operation manager naar Mozambique, steeds voor AMI. Hij bleef ongeveer 25 jaar in dezelfde groep als zeevarende , stouwer , expediteur en scheepsagent.
|
|
Gratis fotoalbums, beginpagina
|
Start uw eigen gratis fotoalbum, klik hier
|
SeniorenNet startpagina
|
Help Fotoalbum tegen de regels? Meld het ons! SeniorenNet heeft geen banden met de auteurs. |